torsdag 13 mars 2008

Leonard Cohen till Sverige.



Mycket gubbar just nu. Ungefär samtidigt som Neil Young spelar på Roskilde, och Bruce Springsteen spelar på Ullevi så kommer den nu 73-åriga Leonard Cohen och spelar i Helsingborg den 3 juli. Ifall det inte hade krockat med Roskilde hade jag övervägt att åka dit.


Jag älskar Leonard. Jag vill verkligen rekommendera skivorna Songs of Leonard Cohen från 1967 och Songs From A Room från 1969, två underbara album med sorgliga avskalade Singer/Songwriter-låtar, en stil som han lämnade helt på 80-talet (se videon nedan).

Här bjuder jag på den idag väldigt populära låten Hallelujah från 1984, som Jeff Buckley nästan tagit patent på. Jag kan dock inte bestämma mig för vilken verision som är bäst. Här är iallafall originalet, som jag tycker är betydligt charmigare, hehe....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket gubbar ja.

Vafan erik man kan tro att du är 45 år som skriver denna bloggen :D

Good Morning Ape sa...

Jag lyssnar på bra musik helt enkelt. Sen att majoriteten av bra musik gjordes innan 1970 kan ju inte jag rå för.

Carl-Jonas Höglund sa...

Måste ju såklart påpeka att tredje skivan Songs of Love & Hate är snäppet bättre än Songs from a Room. Första är väl bäst ändå, men jag lutar mer och mer mot Love & Hate. "Famous blue raincoat" är på egen hand bra nog för att förlåta alla hans senare (synth)klavertramp.

Sen vet jag inte om MAJORITETEN av all bra musik gjordes innan 1970, men en stor del så klart.

Good Morning Ape sa...

Jonas. Love & Hate är också bra. So Long Marianne är min favorit. Du håller inte med mig? Klart att det finns bra musik som gjorts efter 1970, men mycket av den är ju till stor del bara blandningar av genres som uppfanns fram till och med 70talet. Men nu känner jag att jag är på väg på lite för djupt vatten med dig Jonas, min käre vän.

Carl-Jonas Höglund sa...

Hmm, säger man till OCH MED 70-talet då är jag lite mer benägen att hålla med dig.

Good Morning Ape sa...

Avgjort!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack