måndag 8 oktober 2007

Priset på Radioheads nya album förbryllar och engagerar.



Mitt förhållande till Radiohead har varit mångårigt och kantat av förvåningar och överaskningar. Efter att ha köpt i stort sett allt Radiohead-material som finns, tatuerat två Radiohead-motiv, varit på alla konserter jag kunnat (2!), så blir jag sällan förvånad eller besviken över vad Thom, Colin, Johnny, Phil och Ed väljer att göra med sina karriärer.
Efter albumet Hail to the Thief 2003, har det, förutom en b-side-ep och lite sporadiskt turnerande, varit väldigt tyst från Radiohead. Thom Yorke släppte ett underbart solo-album, Johnny köpte förmodligen suspekta skivor, och de andra födde väl barn eller nåt...

Men efter mycket om och men ska Radiohead nu släppa sitt sjunde studioalbum, In Rainbows. Jag har då och då surfat in på www.radiohead.com för att kolla in inspelnings-bloggen och se hur det går för dom.

Döm om min förvåning när jag igår lokaliserade min webbläsare (firefox) på radioheads virtuella krypin, och möts av en enkel text som proklamerar:
"Radiohead have made a record. So far, it's only avaible from this website. "
Vafan!? Vad hände med de tidigare svulstiga marknadsföringskampanjerna för nysläpp av band i den här kalibern? Har jag levt under en sten, eller har verkligen ingen hört talas om detta?
När förvåningen släppt, erinrar jag mig att Radiohead faktiskt står utan skivkontrakt och har tidigare sagt att de i framtiden vill testa nya sätt att släppa sin musik.
Jag surfar vidare in på sidan, och möts ett tag senare av ett beställningsformulär. Man kan beställa ett paket bestående av skivan, två vinyler, ytterliggare en skiva med extra låtar, samt den sedvanliga samlingen av högkvalitativt artwork (vilket jag naturligtvis gör).
Förutom paketet för 40 £ kan man även ladda ner skivan. Ja, det verkar ju vara modernt och praktiskt att som storsäljande arena-rockband strunta i mellanhänder och sälja direkt från sin hemsida. Känns lite i tiden liksom... Speciellt eftersom att just köpa en skiva verkar bli mindre och mindre populärt.

Men det är nu det roliga börjar.
Jag väljer att köpa en nedladdning av skivan. Men beställningsformuläret ser inte ut som jag är van vid att de brukar göra. Det finns nämligen inte ett satt pris, utan en tom ifyllbar ruta. Va!? Jag fattar inte utan klickar på frågetecknet.
Jag möts av texten "It's up to you". Vafan!? Jag klickar på ytterligare ett frågetecken: "No really. It's up to you!"
Kära läsare, man får alltså själv sätta pris på att ladda ner skivan!

Jag velar fram och tillbaka. Försöker på ett neutralt sätt balansera min yttersta kärlek för detta underbara band, med min ganska risiga ekonomi. Ska jag betala lika mycket som jag hade gjort om jag köpt skivan i butik? Eller ska jag snåla och bara ge en symbolisk summa?
Som tur var läser jag det finstilia och inser att en nedladdning av albumet ingår när man köper paketlösningen. Puh!

Det återstår att se hur denna försäljningsmetod yttrar sig. Men jag blir verkligen inte förvånad över att Radiohead väljer att bara marknadsföra sin skiva via hemsidan. Det finns nog stor chans att det får en viral effekt, bloggar och tidningar har redan börjat ta upp saken.





Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Crazy in love alltså, helt crazy in love. Är den bra då?

Petter sa...

jag gillart. mmmm.