onsdag 17 oktober 2007

Nya siffror

PSFK är en sida som rapporterar om nyheter och åsikter om trender. De har analyserat nedladdnings-spektaklet In Rainbows och kommit fram till följande:
Radiohead’s In Rainbow has sold at the equivalent price of$8 a CD worldwide. In just three days it has sold 1.2 million downloads and made up to $9.6m.

Detta kan var en viktig läxa för skivbolagsindutsrin, när det nu visar sig att folk är villiga att betala 8 $ för en nedladdning.

Hur mycket betalade du?





Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag har funderat lite på det här.. för det första tycker jag att det är en jävligt kul/bra grej att sälja skivan så här men jag tror inte att man kan dra slutsatser som att "folk är beredda att betala 8$" iaf inte i det långa loppet.. nu betalar folk för att de gillar initiativet och vill suporta "de goda" men om detta skulle bli standard bland alla artister skulle nog snittet sjunka til 0,01$ ganska snabbt.. tror jag

Good Morning Ape sa...

Ja, men även ifall man betalar 0,01 $ så blir det mycket pengar, speciellt ifall man slipper alla mellanhänder. Micro transactions är ett väl beprövat system. Men det kräver ju att man är ett väldigt stort band med väldigt trogen fanskara. Det funkar ju naturligtvis inte lika bra med till exempel Idol-Ola. Hursomhelst tycker jag det är ett viktigt inlägg i den pågående debatten om skivbolagens inflytande.

Anonym sa...

Så jävla bra grej! Jag nämnde samt länkade från min blogg! :D

Anonym sa...

Jag la 100 svenska riksdaler, tyckte själv det var i överkant men när jag tänkte på hur mycket deras musik betytt för mig genom åren kändes valet lätt. Om detta blir den nya standarden kommer jag antagligen ge ca 50 per album, intäkterna de gör genom att skippa mellanhänder och fysisk produktion motiverar den prisnivån.
/maxi

Anonym sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=713143&rss=2356